Veckans begrepp: Inclusive Business

Inclusive business är ett begrepp som går ut på att företagen anpassar sitt utbud av tjänster och varor till behoven av de 4 miljarder människor i världen vars årliga köpkraft ligger på under 3000 US dollar. 

World Resources Institute uppskattar att denna andel av världens befolkning, som också refereras till som ”bottom of the pyramid” (BoP)*, står för en konsumentmarknad på cirka 5 biljoner US dollar. Affärsmän menar att om man lyckas attrahera denna marknadssegment kan det ge en stor avkastning till företaget. Sett från hållbarhetsvinklet så finns det många möjligheter för företag som vill lösa sociala problem genom sina produkter och tjänster. Som ett exempel kan man lyfta upp IT-lösningar som innebär en möjlighet att få tillgång till information och utbilda sig till överkomliga priser. Ett annat exempel är hälso- och sjukvård som kunderna har råd med.

För att kunna nå ut till ”BoP-marknaden” måste företagen utgå från marknadens behov och betalförmåga. Ett exempel är ett “pre-paid” köpkortssystem som tillåter människor utan tillgång till bankkonton att få sina löner betalade i elektroniskt format. För företaget (Mint) som utvecklat lösningen innebär denna nya produkt tillgång till en marknad på 2.5 miljarder människor utan bankkonto. Att erbjuda tillgång till förnybar energi till förmånliga priser är ett annat vanligt förekommande exempel. Oftast handlar det om småskaliga  energisystem baserade på sol som erbjuds till fattiga människor med hjälp av kreativa finansieringslösningar.

*Bottom of the pyramid är ett begrepp som myntades av businessprofessorn C.K. Prahalad som bland annat skrev boken ”The fortune at the bottom of the pyramid”.

———————————————————————————————-
Nyhetsbevakning kan vara en tidskrävande sysselsättning. Miljöledaren är TEMs omvärldsbevkaningstjänst för miljö- och hållbarhetsproffs. Med korta och lättlästa artiklar sammanfattar vi veckans viktigaste nyheter inom miljö- och hållbarhetsområdet och skickar dem ut i pdf format via mejl till Dig varje fredag vid lunchen. Vi delar Veckans begrepp från Miljöledaren med ni som läsar vår blogg: TEMfunderingar.

Förfrågningar om Miljöledaren skickas till: miljoledaren@tem.se (prenumeration/provprenumeration).

3 svar till “Veckans begrepp: Inclusive Business

  1. Tack Hanna!
    ”Inclusive and Sustainable Business” är ledorden för Sidas B4D-program (Business for Development). Vårt uppdrag är att få allt fler företag med på detta tänkande, så vi är glada att TEM puffar för det! Genom ”Innovations Against Poverty” ger Sida bidrag till små och medelstora företag som vill arbeta med denna inriktning (www.sida.se/iap). Vi har nu också inlett samarbete med nätverket Innovation Pioneers, som framförallt engagerar stora företag (www.innovationpioneers.net). Inom B4D-programmet har vi också andra former för partnerskap med företag och organisationer. Läs mer på http://www.sida.se/Svenska/Samarbetsparter/Naringsliv/
    Med vänliga hälsningar
    Johan Åkerblom
    Senior rådgivare, B4D, Sida

  2. annaakerblom

    hehe, tänkte precis skriva: spännande, hanna! kul att veckans begrepp lever! och så hade visst pappan kommenterat just detta :) kram till dig! dvs hanna – inte pappa – eller ok, pappa också

  3. Pingback: Miljöledaren, vecka 13 | Miljöledaren – omvärldsbevakning för hållbarhetsproffs!