Håller vi på att förlora vårt försprång inom miljö & CSR?

Med en strategisk geografiskt lokalisering  i södra Sverige har vi på TEM i många år arbetat med kunder och projekt i Danmark och det är något som vi gör nu också. Men de senaste åren har något hänt och vi har fått fler och fler internationella uppdrag, utan egentligen ha någon vare sig egentligt ambition, eller strategi för den delen. Det är helt enkelt så att våra kompetensområden och vår kompetens uppmärksammas och efterfrågas alltmer utanför Sveriges gränser. Naturligtvis är majoriteten av våra kunder och uppdrag i Sverige och då framförallt i södra Sverige, men den internationella delen växer konstant.  några exempel:

  • Vi har uppdrag på tre kontinenter och i minst 7 länder
  • Vi har föreläst i Bologna på European Health Property Network
  • Vi deltar i ett E- projekt om CSR med uppdrag bla i Polen
  • Vi har föreläst i Taipei under våren
  • Vi deltar i WHO:s task force för hållbar sjukvård
  • Vi sitter i styrgrupp/referensgrupp/styrelse för flera EU-projekt-
  • Vi medverkar på CleanMed i Denver nu i april och anordnar själva CleanMed Europe i Malmö i september.
  • Vi har styrelseuppdrag i Bryssel
  • Vi har uppdrag i London via projektet Sustaianable Health Care där vi bla har ett event på Svenska ambassaden i London i junu med Svenska CleanTech bolag.

Naturligtvis vill jag härleda dessa uppdrag till vår unika kompetens på TEM, eller nåt liknande. Men det är naturligtvis inte så enkelt. En stor del i detta är naturligtvis att vi i Sverige har ett mycket gott rykte inom miljö, CSR, CleanTech och andra liknande områden. Det är därför vi efterfrågas internationellt, vi kan föra ut goda exempel från Sverige som efterfrågas. Det är i detta perspektiv sorgligt att konstatera att vi håller på att montera ner det som gjorde oss unika, det som gav oss på TEM och många andra organisationer ”the unique selling point”.

Om inte CleanTech-bolagen får kunder på hemmaplan, om inte konsulterna har nationella referenser och goda exempel att dela av sig, om inte företagen tar sitt samhällsansvar, vad har vi då kvar? Det är glädjande att se att många länder bygger upp en stark kompetens inom miljö & CSR och frågan lyfts upp allt mer. Men det tråkiga är att frågorna, i alla fall ibland, känns som om de monteras ner och kommer i skymundan här hemma i Sverige.

Daglien pratar jag med kunder och kollegor runt om i Sverige vars CSR- och miljöavdelningar det skärs ner på och här tror jag att vi håller på att förlora en viktig konkurrensfördel. Vi har varit bäst och vi är förmodligen fortfarande bland de bästa, frågan är bara hur länge till?

/Daniel Eriksson

Kommentarer inaktiverade.