Veckans begrepp: Samverkande konsumtion / Collaborative consumption

Samverkande konsumtion, collaborative consumption (kollaborativ konsumtion), är en modern form av byteshandel som möjliggjorts tack vare  internetbaserade handelsplatser.

Vid samverkande konsumtion sker konsumtionen mellan privatpersoner, genom att man delar, lånar ut eller på annat sätt hjälper varandra. Istället för att konsumera från ett företag sker en konsumtion av resurser som finns tillgängliga hos andra medborgare.

Företag är däremot ofta länken mellan dessa resurser, i form av förmedlingstjänster. Även medlemsföretag i form av bilpooler räknas till denna form av konsumtion, i och med att man som användare bara lånar produkten. Växande marknad finns t ex för uthyrning av sängplatser, uthyrning av privatbilar som tidvis står oanvända i garaget, kontaktförmedling mellan jordägare och odlingsintresserade som sedan delar på skörden. Detta är sedan flera år en växande trend som har utvecklats allt mer och som kan ses som ett av de sätt som på sikt förändrar världen.

—————————————————–
Vi delar Veckans begrepp från Miljöledaren med er som läser vår blogg: TEMfunderingar. Miljöledaren är TEMs omvärldsbevkaningstjänst för miljö- och hållbarhetsproffs. Med korta och lättlästa artiklar sammanfattar vi veckans viktigaste nyheter inom miljö- och hållbarhetsområdet och skickar dem ut i pdf format via mejl till Dig varje fredag.  Förfrågningar om Miljöledaren skickas till: miljoledaren@tem.se.

3 responses to “Veckans begrepp: Samverkande konsumtion / Collaborative consumption

  1. Det finns företag i Sverige som hoppat på denna trend och i senaste numret av Veckans Affärer var en stor artikel. Kolla tex in HinnerDu.se http://www.hinnerdu.se

  2. Hanna Savola

    Hej Sara! Tack för tipset.
    /Hanna

  3. Pingback: Miljöledaren, vecka 19 | Miljöledaren – omvärldsbevakning för hållbarhetsproffs!