Spridningen av plast i våra hav

Plast i vattnet på jorden är ju ett gigantiskt problem både faktiskt och bildligt; från stora öar av plastavfall i haven till mikroskopiskt plastavfall i vårt avloppsvatten. Som Maire skrev i ett tidigare inlägg kommer det mikroskopiska plastavfallet i avloppet bl a från plast i våra kläder, t ex från fleecetröjor som tvättas.
Jag försöker vara en medveten konsument när jag väljer mina inköp, även när det gäller textilier och väljer därför alltmer ren ull, ett bra material ur flera synvinklar – och även då kring detta med plastavfall om fleecen byts mot en ylletröja, tänkte jag. Särskilt trevligt är det ju nu för tiden när mycket av den rena ullen går att köra i tvättmaskinen, och därför är lika lättskött som fleece. Men det händer dessvärre också att enstaka plagg blir felsorterade innan tvätt. Särskilt förfärad blev jag när jag såg den alldeles nya fina ylletröjan snurra runt i maskinen tillsammans med övrig 60-graderstvätt! Döm dock om min förvåning när jag sedan plockar ut den – helt intakt!! Ren ull i 60 grader, utan tovning – hur är det möjligt?
Jo, efter lite inläsning i frågan är svaret – återigen – plast! Ulltrådarna förbehandlas med bl a plast för att klara maskintvätten. Frågorna som återstår är dock hur mycket plast 100% ren ull får innehålla innan den märks om? Och hur ska jag som konsument kunna göra medvetna val i denna textildjungel? Hur man än vänder sig så…

/Hanna Ershytt

2 responses to “Spridningen av plast i våra hav

  1. Tänkte bara passa på att tipsa om att det faktiskt finns tröjor av ekologisk bomullsfleece.

  2. Hanna Ershytt

    Tack för tipset!!
    Jag har dock funderat på bomull jämfört med ull och hittar, i de fall jag slipper plasten – vilket ofta händer, fler fördelar med det materialet. T ex vattenfotavtrycket, närproduktion, möjlighet att behålla hagmarker, behagligare att träna i…mm
    Men i de fall bomull inte går att byta till den varmare ullen, eller lin, är den ekologiska bomullen en välsignelse!
    hanna.ershytt@tem.se