Gammal teknik inte död

Vi har länge fått höra att nya tekniker snart skall ersätta de gamla motorerna och bränslena i bilarna: bränsleceller, vätgas, hybridtekniker m.m. Då tycker jag det är kul att höra att gamla tekniker förfinas eller dammas av igen. Teknik som har varit med länge har ju genomgått en långsam förfining och förbättring och de kan därmed uppvisa en bra prestanda jämfört med investeringen. Jag menar inte att man skall sluta utveckla ny teknik, utan jag tycker det är bra om nya och gamla tekniker tävlar mot varandra för att sporra utvecklingen så att vi får fram så bra alternativ som möjligt.

Den avdammade teknik som jag idag läst om i Miljörapporten är en ångmotor som drivs av förbränningsmotorns avgaser. Detta gör att verkningsgraden ökar och att huvudmotorn kan göras mindre eftersom bilen får extra kraft från ångmotorn. I lastbilar väntas det minska bränsleförbrukningen med 20%. Givetvis finns det en utvecklingskostnad innan motorn finns på marknaden, men det gör det även för ”nya” konkurenter som t.ex. bränsleceller.

Den gamla tekniken som jag hört om idag är etanol framställd i Sverige av svensk spannmål. Det är SR P1 som rapporterar om nya beräkningar på klimateffektiviteten av svenskproducerad etanol. Med en analys på hela produktionskedjan kommer de fram till att en etanoldriven bil reducerar koldioxidutsläppen med ca 70% jämfört med en bensindriven. Med lite mer teknikutveckling kanske etanolen snart är lika bra som biogasen är idag!

Jag undrar hur många fler bortglömda idéer det finns som skulle kunna förbättra dagens teknik och miljö?

Mer läsning:

/Markus Paulsson

Ett svar till “Gammal teknik inte död

  1. Ping: Mer nygammal miljöteknik « TEM-funderingar