Att det inte bara är nya innovativa lösningar i forskningens framkant som kommer att lösa miljö- och klimatproblemen har nämnts tidigare i denna blogg. I Ny Teknik kan man läsa om att lastfartyg kan dras med hjälp av ett drakliknande segel.
Världens första lastfartyg som dras av en drake är på väg över Atlanten. Det minskar bränslekostnaden med omkring 100 000 kronor under den två veckor långa seglatsen. /Ny Teknik
Även om den aktuella installationen är ingenjörskonst på hög nivå, är det i praktiken det gamla segelfartyget som dammats av i en ny variant. Nygammal teknik, som Bosse Larsson skulle sagt. Draken minskar enligt Ny Teknik bränsleåtgången med ca 20 % och enligt Guardian kan bränslebesparingen bli upp till 30-35 % med större drakar. Installationskostnaden är cirka 4,5 miljoner plus personalutbildning och underhåll, vilket borde ge en relativt kort återbetalningstid.
Mer läsning:
- Giant sail technology could make shipping greener The Guardian
- Kite Power Could Finally Pull Global Shipping to the Green Side PopularMechanics
- Speditionsföretag skickar last med segelfartyg Miljöaktuellt
- Roterande rör driver skepp med vinden Ny Teknik
- Drakvingen sparar dyr diesel på Sjön Ny Teknik
- Skeppet som aldrig kommer byggas Ny Teknik
/Daniel Eriksson
Underbart. Oljepriset och den nu pågående debatten som ifrågasätter hållbarheten i vår livstil, både ekonomiskt och livsbetingat gör det här möjligt.
Dom här kombilösningarna hade inte haft en chans för 10 år sedan. Det finns nog tusentals ideer liggande som nu får en möjlighet att komma fram.
GillaGilla
Det stod ju visst installationskostnad i artikeln – ”kring 4,5 miljoner” längst ner. Vilket skulle ge en återbetalningstid på runt två år, förutsatt att draken inte kräver någon form av hutlöst dyrt underhåll under samma tid.
GillaGilla
Hej Magnus
Tack för förtydligandet.
GillaGilla