Dagens definition av miljöbilar, som Vägverket gör till bland annat statens upphandlingar, kommer enligt uppgift att ändras, vilket är välkommet. Tyvärr är det inte på grund av miljöskäl som vissa bilar sållas bort från miljöbilsdefinitionen, utan på grund av säkerhetskrav. Hela 6 av 10 av dagens miljöbilar kan komma att sållas bort. Naturligtvis ska säkerhet vara en viktig faktor i val av bil, men man riskerar att cementera en bränsleslukande bilpark med stora, dyra och säkra bilar. Det är egentligen bara upphandlingen av bilar till statliga myndigheter som omfattas, men andra aktörer brukar följa denna definition och definitionen riskerar enligt bedömare att även gälla privatbilister inom några år.
–Alla tittar på vilka krav stat, kommun och landsting ställer. Även stora börsbolag som ska utforma sina miljöbilsriktlinjer. Statens krav brukar bli en likriktare, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén. /E24
Många små, och enligt nya definitionen osäkra bilar, kan ha en viktig funktion i framförallt stadskörning och bör även i fortsättningen få kallas miljöbilar. I praktiken är det redan idag ändå krav på säkerhet när kommuner och landsting köper in miljöbilar, oavsett miljöbilsdefinitionen. Krav på säkerhet bör vara lika för alla bilar, det ska naturligtvis inte vara högre krav på de som ska definieras som miljöbilar. Var det förresten inte säkerhet som HSB Skånes förra VD argumenterade för när han försvarade sitt inköp av en 12-cylindrig BMW?
En rapport från vägverket visar att bränsleförbrukningen för nysålda bilar är den lägsta någonsin, men samtidigt ökar utsläppen av koldioxid. Vi kör snålare bilar, men kompenserar med att köra mer.
Bränsleförbrukningen i de nya bensin- och dieseldrivna bilar vi köper i Sverige minskade dramatiskt under 2007 jämfört med föregående år. Från i genomsnitt 7,8 liter/100, km till 7,3 liter/100 km. Koldioxidutsläppen minskade från 189 till 181gram/km. Det visar ny statistik som Vägverket nu lämnat till EU. Samtidigt noterades rekordsiffror över försäljningen av miljöbilar och andelen biodrivmedel inom vägtransportsektorn blev betydligt högre än föregående år. Trots detta ökade utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med 2 procent under 2007; Sverige är därmed fortfarande långt ifrån de trafikpolitiska målen om oförändrade utsläpp mellan 1990 och 2010. /Vägverket
- Nya miljöbilsregler på gång Sydsvenskan
- 6 av 10 miljöbilar sållas ut av staten E24
- Bilarna som klarar sig och de som åker ut E24
- Nya miljöbilsregler på gång SVT
- Största minskningen av bränsleförbrukning på nya bilar någonsin men trots det ökar utsläppen Vägverket
- PM från vägverket med grafik (Word-fil)
/Daniel Eriksson
Helt befängt förslag från Vägverket. Små ”osäkra” miljöbilar är per definition mest miljövänliga då de drar minst bränsle, oavsett drivmedel. Säkerhet har väl ingenting med saken att göra. Två helt olika saker. De försöker bara föra in värderingingar och tyckande. En cykel är mest miljövänlig, men hur många stjärnor har den i Euroncap? Vi bör kanske förbjudas att cykla pga av säkerhetsskäl och i stället rekommendaras att köra säkra miljöjeepar som drar 2 liter etanol milen?
GillaGilla
Håller helt med dig!
GillaGilla