Skulder kan bero på framtidstro

Gårdagens debattartikel i DN föreslår att regeringen måste satsa på skuldsanering.
 
Kommentarerna tar upp att man måste ta ansvar för sina skulder, att många skulder beror på överdriven eller obetänkt konsumtion. Visst, överskuldsättning är på ett sätt självförvållad, men vi bör ända undvika att fördöma. Skulder är också en naturlig konsekvens av att man investerar i att försöka förbättra den nuvarande situationen och förmågan.

Det är bra om skolans utbildning inkluderar en del privatekonomi, men grundperspektivet bör då lägga stor vikt vid betydelsen av att både individer och företag investerar för framtiden.

Överskuldsättning kan till en del bero på att någon går länge i skolan för att hon vill lära sig mycket och bidra till att åstadkomma en bättre framtid. Skulder kan vara en konsekvens av att ett företag eller en innovatör tidigt börjar försöka ta nytta av en ny teknik och att det sedan visar sig att den aktuella tekniken inte fungerar eller är säljbar. Skulder kan vara en konsekvens av att jag tror på framtiden och satsar pengar på resor för att informera mig om nya möjligheter, bygga nya kontakter eller helt enkelt för att bygga en sådan mental kraft att jag sedan skall orka göra något viktigt på ett bra sätt. Skulder kan vara en konsekvens av något jag gör något för att rehabilitera mig eller flytta på ett sådant sätt att jag sedan inte skall ligga samhället till last. Skulder kan ha en delförklaring i att någon lägger mycket tid på att ta hand om sina gamla föräldrar. Vill vi att människor skall ta den personliga risken att dra på sig sådana skulder?

Vill samhället att människor skall ta risken att inverstera för förnyelse?

Läs mer:

/Reine Karlsson

One response to “Skulder kan bero på framtidstro

  1. Pingback: De som luras har ett stort ansvar « TEM-funderingar