Tips inför hållbarhetsredovisningen

Allt fler företag väljer att redovisa sina hållbarhetsdata i en årlig hållbarhetsrapport. Det är ju toppen eftersom det finns ett stort intresse bland kunder och allmänhet för de här frågorna och också eftersom företaget har allt att vinna på att lägga korten på bordet och tala om hur det går med det interna hållbarhetsarbetet. 

Men ibland när jag läser dessa glansiga rapporter, fyllda med bilder av svenska sommarlandskap och beskrivande texter om visioner och mål får jag en känsla av att något saknas…

En person som läst många hållbarhetsrapporter är Sasja Beslik som är chef för ansvarsfulla placeringar på Banco Fonder. I en intervju i DN idag berättar han att det händer att han blir besviken på hållbarhetsredovisningar och tycker att de ibland innehåller mer ord än handling. Han kommer med en hel del handfasta tips till företagen:

…identifiera personer i organisationen som är intresserade av att jobba med CSR. Personer som har en entreprenörsanda och ser CSR som en möjlighet till affärsutveckling.

…titta på hur andra har gjort och lär av det. Klassiska fältbesök ger mer än femton konferenser.

…identifiera rätt frågor från början, koppla dem till sin affär och visa resultat…

…om man verkligen vill skapa en förändring är det bättre att bara fokusera på några frågor, det kan räcka med två.

Nu ser jag fram emot vårens hållbarhetsredovisningar och hoppas på mer resultat och mindre visioner!

Se etik som en möjlighet för affärerna DN 15/1 2009

/Veronika Franzén

Kommentarer inaktiverade.