Miljömedvetenhet olika i olika länder

Vi svenskar klappar gärna oss själva på axeln och tycker att vi är duktiga på att ta hand om miljön. Nu när jag har besök från USA passar jag på att höra vad denna New York-tjej tycker. Mycket riktigt har hon lagt märke till att svenskar verkar vara ett miljösmart folk som sätter värde på ren natur, men några saker kommer hon att tänka på som kanske kan bli bättre. En sak som hon saknar är små enkla stationer på stan där man kan sortera sina sopor, i alla fall papper och plast.

Hon berättar också att hennes matbutik lottar ut presentkort på 25$ bland de som tar med sig sina gamla påsar tillbaka till butiken och återanvänder dem. Man skulle kanske föreslå det till sin egen närbutik!

Jag kommer också att tänka på att när vi sist hälsade på tyska vänner som bor i hyreshus. Vi fick veta att de har ett system där de betalar en slant för varje soppåse som slängs. Det får effekten att alla sorterar så mycket det bara går och sedan pressar ihop det som är kvar. Det brukade bli väldigt lite kvar till brännbart i det hushållet!

/Veronika Franzén

One response to “Miljömedvetenhet olika i olika länder

  1. Tittar jag ut genom mitt fönster ser jag massa bilar med endast en människa i varje. Samåkning kan vi alltså också bli bättre på! Fira samåkningsdagen kanske? http://www.facebook.com/event.php?eid=124962294546

    Gilla