Flytt av svensk industri

Den senaste tiden har jag mötts av nyheten att flera Svenska industrier i mitt närområde ska flytta utomlands. På många sätt är det en tråkig utveckling inte bara för dem som blir arbetslösa i Sverige utan också för miljön. Eftersom jag har sett flera av dessa företag från insidan vet jag att det där bedrivs ett seriöst och fungerande miljöarbete. Jag kanske är fördomsfull, men jag tror inte det blir bättre för miljön om tillverkningen flyttar till Estland eller Malaysia. Jag tvivlar inte på att arbetena behövs där också men med största sannolikhet tar man mindre hänsyn till miljö och arbetsmiljö i låglöneländer.

I dessa tider av finanskris kan man tycka att det inte är konstigt att företag omstruktureras, men i dessa aktuella fall är personalen mycket förvånade eftersom deras företag går med vinst även i år. I åtminstone ett av fallen är orsaken till flytten att koncernens andra fabriker i Europa går dåligt och då väljer man att lägga ner tillverkningen i Sverige eftersom det är enklast. Då jag inte är ekonom har jag svårt att förstå logiken i att lägga ner den lönsamma delen och förlägga verksamheten där man har problem med lönsamheten. Kanske någon kan förklara det för mig?

/Markus Paulsson

Kommentarer inaktiverade.