Nyårslöfte

Jag försöker att inte äta så mycket kött, med tanke på köttets miljöpåverkan. När jag handlar kött i min vanliga butik försöker jag att bara handla ekologiskt kött eller viltkött. Sen händer det att jag kompletteringshandlar i närbutiken. Där fullkomligt bombarderas man av röda klisterlappar: ”halva priset” och ”kort datum”. Det är svårt att låta bli att köpa 1 kg köttbullar för 12 kr. Jag försöker stå emot men ibland trillar jag dit och då försöker jag intala mig själv att maten annars hade slängts, vilket hade varit ännu sämre ur klimatsynpunkt. I helgen stod jag emot pressen från de röda lapparna under två butiksbesök. När jag kom hem igår var sambon tvungen att erkänna att han hade fyndat. Nu är kylen full av halvutgångna revbensspjäll, köttbullar, falukorvar och bacon! Så nu ska jag försöka mig på ett lite sent nyårslöfte: vi ska äta mindre kött och försöka värja oss mot närbutikens lockrop!

/Elin Dalaryd

Kommentarer inaktiverade.