Kallaste januari på 23 år – har vi sluppit den globala uppvärmningen?

I dagens Sydsvenskan stod det att januari går mot att bli den kallaste januari sen 1987. Jag är lite kluven till kylan. Jag svär över den när jag cyklar till jobbet men jag är väldigt glad över att det fortfarande kan bli så här kallt och över att min dotter får åka pulka. Samtidigt är jag lite rädd att alla så kallade klimatskeptiker ska blåsa upp det här och säga: ”Vadå global uppvärmning?! Ser ni inte hur kallt det är?!” och att en hel del människor ska lyssna på skeptikerna. Hur får vi ut budskapet att en kall vinter inte betyder att den globala uppvärmnignen inte finns? Att det kommer att finnas kalla vintrar i framtiden också, men de kommer inte att vara lika vanliga? Och trots den kalla vintern har det ju blivit varmare, se Daniels inlägg.

/Elin Dalaryd

10 responses to “Kallaste januari på 23 år – har vi sluppit den globala uppvärmningen?

  1. Hej Elin,
    Det finns mycket forskning som visar på att den långsiktiga trenden är ökad uppvärmning, se gärna http://mafrmalmo.blogspot.com/2009/12/det-finns-de-som-fortfarande-ar.html

    eller http://mafrmalmo.blogspot.com/2009/12/skrammande-studie-fra-princeton-earths.html

    En lätttillgänglig information kring havsvattennivåerna finns här http://mafrmalmo.blogspot.com/2009/03/vad-hander-om-havsnivan-hojs-se-pa.html, där man kan vad som händer med kustnära områden vid olika scenarier

    MVH
    Mattias

    Gilla

    • elindalaryd

      Tack Mattias, det är alltid bra att kunna backa upp sina argument när man pratar med skeptiker. Ska gå in och kolla!

      /Elin Dalaryd

      Gilla

  2. Hej!

    Tack för trevlig läsning!

    Läste någon annanstans att det mot alla odds tydligen har varit en varmaare januari månad än vanligt. Det hade en mätning med en av de viktigaste mätställena visat tror jag. Om man ser till hela världen då. Men här i Sverige och där jag bor kan jag aldrig tänka mig att det var den varmaste januari månaden på länge, snarare tvärtom. Men på andra ställen såsom i Vancouver där OS hålls för tillfället verkar det ju som det är varmare än vanligt, varöfr annars lägga OS där?

    Länk där de skriver att Januari var rekord varmt:
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varmaste-januari-hittills-pa-jorden_202409.svd

    Tycker inte alls det stämmer att Januari ska ha varit rekordvarm. I varje fall inte om man ska tro det som har sagts i media och hur det är där jag bor. Men jag vet inte, de kanske har något speciellt mätsätt de använder sig utav? Sedan har de ju mätt även över hela jorden vilket kanske mer kan stämma.

    MVH // Johan

    Gilla

    • Elin Dalaryd

      Hej! Ja, det är globalt sett som januari 2010 var den varmaste januari på 32 år. Här i Sverige har det ju, som du skriver, varit ovanligt kallt. Läs mitt inlägg El Nino orsak till den kalla vintern.

      Mvh, Elin

      Gilla

  3. Storbritannien har haft sin kallaste vinter på 3 decennier. Florida har haft den kallaste uppmätta temperaturen på 83 år. Dallas kunde fira den första vita julen på 80 år. Sydkoreas huvudstad Seoul har drabbats av det värsta snöovädret på 60 år med över 25 cm snö. Kinas huvudstad Bejing har fått det största snödjupet på 59 år.

    Vi måste minska miljöfarliga utsläpp men det kommer att gå riktigt illa om vi bara fokuserar på koldioxiden.

    Gilla

    • Elin Dalaryd

      Ja, självklart måste vi också minska utsläppen av metan, lustgas, kemikalier osv. Intressanta siffror. Jag vet inte om det kan vara så att den kraftiga El Ninon i år påverkar även på dessa platser?

      /Elin Dalaryd

      Gilla

  4. Jag är förbluffad över att ”vanligt folk” fortfarande TROR på en allt varmare planet bara för att de stora drakarna säger så…, med drakar menar jag mass-media och ”Vetenskap” som högtidligt accepterats av honom som Bibeln kallar Djävul och Satan. De som menar att koldioxiden skulle vara en ”växthusgas” kallas för Greenies och Warm-mongers, de talar ALLTID om sina ”BEVIS” och ”DATA”. Om jag hade tillräckligt med pengar kunde jag få vem som helst att tro på vad-som-helst, om jag hade makt som Al Gore & Co kunde jag lätt kontrollera vanliga stressade människor som DE gör nu idag. Allt detta tal om att vi människor skulle ha större effekt på denna planet Jorden än Solen själv har sin grund i profetian om märket kallat för 666. Ni skall ta det märket i handen eller pannan eller halshuggas för isar som de menar smälta bort eller någon annan barock lögn!!!

    Gilla

    • Visst, det står var och en fritt att tro som den vill, alltid kul att diskutera. Och pengar innebär självklart makt att kunna påverka folks åsikter, ett annat bra exempel på det är ju oljelobbyn! Det är nog ingen som hävdar att människan har större påverkan på klimatet än solen. Utan solen skulle vi ju inte ens finnas! Men jag och de flesta andra med mig kommer nog ändå att fortsätta tro på det som de flesta forskare är överens om, nämligen att även människan orsakar en klimatpåverkan. Sen tror jag inte att det är någon som har ifrågasatt att koldioxid skulle vara en växthusgas? Det är nog relativt oomtvistat. Det som en del personer däremot tvivlar på är att människans utsläpp av koldioxid skulle kunna förstärka växthuseffekten. I en annan kommentar till det här inlägget finns länkar till en del vetenskapliga resultat som i alla fall jag tycker talar för sig själva.

      /Elin Dalaryd

      Gilla

  5. Det är så ledsamt med alla ni svenskar som hjärntvättats av FN och deras IPCC. I takt med vårt allt kallare klimat kommer ni att fortsätta tala om era löjliga Isbjörnar. Ni kan verkligen inte se skogen för alla träd! Al Gore säger till er när ni börjar vakna upp – ”Who are you gonna believe, ME or your lying eyes!!!”. Vetenskapen är en sak men IPCC och herr Al Gore är något HELT annat!!!!!

    Gilla

    • Vilket land bor du själv i? Blir det allt kallare där du bor? Bortsett från den här våren (och man kan ju inte titta på enstaka perioder utan man måste se på klimatet över en lång tid) så tycker jag inte att det har blivit kallare i Sverige i alla fall. Det har istället blivit varmare under min livstid och det stämmer ju också med mätdata. All mätdata visar ju också att det har blivit varmare global sett, men det är ju möjligt att det lokalt kan ha blivit kallare. Man får se det i ett stort perspektiv. Visst, IPCC har gjort några tabbar, men de flesta forskare är ändå överens.

      /Elin

      Gilla