Räcker jordbruksmarken?

Då jag har pratat med folk om ekologisk mat har jag ofta fått höra argumentet att vi kan inte alla gå över till att äta ekologiskt för då kommer inte jordbruksarealerna att räcka till eftersom den ekologiska produktionen tar större ytor i anspråk. Det skulle leda till världssvält osv. Ofta har det varit personer som arbetar inom jordbruksnäringen på ett eller annat sätt som har kommit med dessa argument. Jag har aldrig riktigt förstått problemet. Lösningen är enkel: vi måste äta mindre kött! Det är inte hållbart att 80% av världens jordbruksarealer används för foderproduktion (har inte kollat denna siffra nu, den kan ha ändrats).

På miljoaktuellt.se skriver man idag om sojaproduktionen och det handlar egentligen om samma sak. Det sägs ofta att Sverige inte klarar sig utan att importera soja, men, som Naturskyddsföreningen menar i artikeln, hade vi visst klarat oss om vi hade minskat på köttkonsumtionen och svinnet.

Läs artikeln här: Så kan Sverige klara sig utan sojaimport

/Elin Dalaryd

2 responses to “Räcker jordbruksmarken?

  1. Jag håller med precis! Är glad att sånt här äntligen kommer upp till debatt, vi konsumenter måste få mer kunskap om hur produktionen av t.ex. kött påverkar oss och framförallt miljön! Då kan vi göra ett aktivt val i matbutiken och om vi alla går samman har vi makt att förändra! Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Själv har jag börjat köpa ekologiska produkter, speciellt frukt, grönsaker och mjölkprodukter, efterfrågat mer ekologiskt i affären och varit ”jobbig” kund som velat veta var allt kommer ifrån!
    Dessutom försöker jag föra in mer vegetariskt i familjens måltider, det är inte lätt med föräldrar som är uppväxta i ”köttgenerationen” och anser att det inte är ”riktig” mat om måltiden inte innehåller kött…Men idag ska vi iallafall äta linssoppa! Ett steg på vägen!

    Gilla

  2. Elin Dalaryd

    Det låter bra! Lycka till med omvändningen! Jag tycker att det är intressant att saker och ting som egentligen är ganska enkla målas upp som stora problem, som det här med att marken inte skulle räcka. Varför genomskådar vi inte sådana här ”sanningar”?

    Elin Dalaryd

    Gilla