Hur började det egentligen?

Häromdagen satt vi och pratade på lunchen om hur vi kommit in i miljösvängen och jag kom då att tänka på vad det var som fick mig intresserad av miljöfrågor. Engagemanget fanns delvis hemma, men det var också två lärare som väckte nyfikenheten. Dessa lärare måste verkligen ha varit tidigt ute! I högstadiet, någon gång i mitten av 90-talet, hade vi en årlig miljödag i biologin då vi fick hitta på egna projekt. Jag och två vänner knatade runt till 12 olika förskolor i Bromma och intervjuade personalen om hur de jobbade med miljö. Hade man lågenergilampor? (Måste just ha kommit!) Hade man kompost? Snålspolande toaletter? Ekologisk mjölk? Sen fick de poäng och vi utsåg en vinnare.

I gymnasiet (1999?) deltog vi i en tävlig som IVL anordnade där deltagarna skulle göra något projekt inom miljöområdet. Min klass gjorde miljöledningssystem för olika verksamheter. Jag och två kompisar gjorde ett miljöledningssystem för en skoaffär! Vi kollade runt på lagret, besökte underleverantörer (skomakaren) och tog reda på var skorna kom ifrån. Sen skrev vi policy, värderade miljöaspekter osv. Jag minns ännu de gulliga små rutinerna vi skrev för butikens två anställda. ”Erik är ansvarig för att lämna batterier en gång i månaden”. ”Sara är ansvarig för att köpa en vattenkokare”… Trots att det känns lite barnsligt såhär i efterhand var det riktigt kul och klassen vann faktiskt första pris!

Jag är glad att jag hade så engagerade och nytänkande lärare! Det har lett till ett spännande yrkesliv.

/Elin Dalaryd

One response to “Hur började det egentligen?

  1. Susanne Åberg

    För mig började det också i skolan och med det vi fick lära oss av NO-läraren. I högstadiet, d.v.s. för min del åren 1988-1991.

    Gilla