Företagsklimat

Klimatdebatten är inte lika het längre. Efter att ha varit den stora nyheten under större delen av 2009 är inte rubrikerna lika stora som förra året och de förekommer inte lika ofta heller. Det kanske inte är så konstigt med tanke på det fokus och de förväntningarna som ställdes på klimatmötet COP15 i Köpenhamn. Detta skall sedan relateras till det magra resultat som verkligen åstadkoms. Världens politiker var tydligen inte redo för en stor bindande överenskommelse. (Man kan fråga sig om de någonsin kommer att bli det.)

Jag som är ute och träffar många företag har lagt märke till att flera av dem numera har mycket ambitiösa målsättningar med att minska sina klimatpåverkande utsläpp. Till en början var det bara de största företagen som nämnde sina ambitioner på området men det har nu spridit sig till små- och medelstora företag också. Det har tagit lite tid men när frågan nu verkligen har spridit sig i företagsvärlden och ledningarna verkligen insett allvaret och långsiktigheten i ämnet så har de beslutat sig för att agera. De flesta har målsättningar på att minska utsläppen med 20-50% till 2015-2020 och jag tror att de kommer att uppnå de målen.

Anledningen till min optimism är att företagen gjort en liknande resa tidigare. På 70- och 80-talen fick industrin mycket kritik för de utsläpp som gjordes till luft och vatten. Det tog en stund, men de seriösa företagen tog tag i frågan på 80- och 90-talen och då åstadkoms stora reduktioner. Problemet har inte helt försvunnit, men stora förbättringar har skett. När nu företagen ägnar samma fokus åt klimatutsläppen så tror jag därför att de kommer att lyckas, bara det finns ett fortsatt tryck på dem att agera. Det trycket bör vara en kombination av lagar och tillsyn; konsumentkrav samt ekonomiska incitament.

Att resultatet kommer att bli reduktion i Sverige är jag övertygad om men det finns tyvärr en risk att en del av besparingarna sker genom flytt av verksamheter. Hur allt skall mätas och rapporteras är en annan fråga som är värt ett eget långt blogginlägg.

Markus Paulsson

Kommentarer inaktiverade.