Tv-serie gav tankeställare

Satt och tittade på ett avsnitt av tv-serien Mad Men igår och fick mig en liten tankeställare vad gäller den allmänna medvetenheten om miljön och vårt ansvar.  Mad Men är en tv-serie som utspelar sig bland reklamfolk och deras familjer i 50 och 60-talets New York, en mycket välgjord serie måste sägas.

I det avsnitt jag såg igår hade man en idyllisk picknick ute i det gröna, mamma, pappa och två barn.  Men när picknicken var slut hivade mannen plötsligt iväg en mugg rakt ut i naturen. Ooops tänkte jag och värre skulle det bli. Slutklämmen var att mamman med en enda skakning förpassade allt skräp från filten till omgivningen och sedan oberörd satte sig i den gigantiska bilen och drog iväg. Rysligt kan tyckas, men sedan slog det mig att det kanske var så gemene man gjorde på den tiden, i alla fall i vissa samhällsklasser.

Tänk vad långt vi kommit i medvetenhet och ansvarstagande när det gäller miljö! Skulle någon bete sig på ovanstående sätt offentligt idag så skulle det ta hus i helvete minst sagt.

Samtidigt har vi en bit kvar. Vi behöver t.ex. bli bättre på att välja miljövänliga transportalternativ och konsumera mera hållbart. Men det här är ju inte beteenden man förändrar över en natt. Det är snarare sådant som långsamt måste nötas in i den allmänna medvetenheten.

Vem vet, om 50 år kanske någon får samma rysningar som jag fick av att titta på en serie som utspelas i vår tid som illustrerar vårt resursslöseri av idag.

/Marie Pettersson

Kommentarer inaktiverade.