McDonalds-skandalen – skadebegränsning genom CSR?

Jag skulle gissa att alla som såg Dokument Inifrån om Mc Donalds lönefusk, blev hyfsat upprörda. Man ställer sig frågan hur kan ett sådant stort företag som lever på ungdomars matvanor agerar på detta sätt?

Detta gör så klart inte McDonalds på koncernnivå utan det är antagligen enskilda franchisetagare eller deras anställda som brister i moral och etik. Oavsett, så är detta en allvarlig situation för hela koncernen som man inom McDonalds måste förhålla sig till. Det är skadebegränsning som gäller, både genom att reagera med ödmjukhet men även genom att sätta in effektiva åtgärder så att en sådan situation inte kan uppstå igen.

Även om ett företag som McDonalds har arbetat med sitt sociala ansvar länge och satsar mycket resurser, så händer fel som dessa. Skillnaden mellan företag som inte har ett arbete med socialt ansvarstagande och de som jobbar med CSR frågor är att de företag som uppfattas som socialt ansvarstagande  inte har en lika brant uppförsbacke när det tråkiga väl händer.

Skadebegränsning och förebyggande åtgärder är en självklarhet i sådana situationer. Det som McDonalds satsar på i första hand är kommnuikationsinsatser. McDonalds införde en blixtinsatt bannerkampanj där man uppmanade läsarna på olika webbsajer som Aftonbladet.se och DN.se att ställa sina frågor direkt till McDonalds istället. Bannern länkade vidare till en chat med McDonaldschefer som svarade på frågor – samt sajten Fragamcdonalds.se.

I Miljöaktuellt uttalar sig hållbarhetsexperten Mattis Bergqvist på följande sätt om skandalen: ”Avslöjandet är extra tråkigt då McDonalds är en av Sveriges största arbetsgivare och att många ungdomar får sin första arbetslivserfarenhet från företaget. Det här är förstås en vidrig start på ett arbetsliv. Samtidigt tycker jag  att det är jättebra att de här sakerna kommer upp. McDonalds är en jätteorganisation och man måste ändå komma ihåg att företaget är en föregångare som gör mycket och som verkligen tar ansvarsfrågorna på allvar.”

Det finns säkert flera som håller med Mattis. Igen är perfekt. Fel händer och inget företag kan garantera att det inte finns brister i deras verksamhet. Men de företag som kan visa upp ett ett seriöst CSR-arbete brukar klara sig bättre när de hamnar i blåsväder. 

Det skall bli spännande att följa MC Donalds på denna resa.

Läs mer: McDonalds lurar unga på löner (TV 4 play)  

Vittnar om gratisjobb på McDonalds (DN)

Så agerar McDonalds på CSR skandalen (Miljöaktuellt)

/Iris Rehnström

Kommentarer inaktiverade.