Nya Audireklamen – greenwashing eller innovativt sätt att nå ny målgrupp?

Audi lanserade häromdagen till Super Bowl i USA en  ny reklamfilm för sin snåla dieselvariant. Reklamfilmen kallas för Green police och visar hur den gröna polisen arresterar folk för sitt icke-miljöanpassat beteende.  Filmen slutar med att Green police plockar ut bränsleslukande bilar vid en vägkontroll och Audis dieselvariant klarar sig.

Filmen har väckt mycket uppmärksamhet inte minst hos hårdföra miljövänner som skriker ”Greenwashing”. Audi kontrar med att filmen driver med miljöhjältarnas sätt att hoppa på människor och att det ska vara roligt och enkelt att tänka på miljön, vilket bilkörning Audis snåla diessel  symboliserar.  Jag själv tycker först och främst att den är rolig att titta på. Det är väldigt uppenbart att man driver med saker och ting. Det är ett nytt sätt att nå ut samtidigt som det känns som om de är ute på hal is. Spännande att se om de klarar sig med detta.

/Iris Rehnström

Kommentarer inaktiverade.