Vykortskampanj för att kräva schyssta och gröna mobiler

Vykortskampanjen MakeITfair har  som reaktion på självmorden på Foxconn startats för att kräva schyssta och gröna mobiler från tillverkare som Apple, Sony Ericsson och Nokia. Kampanjen riktar sig till mobiloperatörer som Telia, Telenor, Tele2, och 3 och den körs parallelt i Sverige, Nederländerna, Tyskland och Danmark. Minst 10000 kort som kräva schysst tillverkade gröna mobiler skall skickas. Anledningen till att man kör kampanjen mot operatörerna är att man tycker att dessa har ett ansvar att ställa miljö- och sociala krav på sina leverantörer och att på sådant sätt påverkar arbets- och miljöförhållandena i de länder som tillverkar komponenterna. 

Detta är ett typiskt exempel för hur frivilligorganisationer jobbar för att få saker och ting att hända. Man går via leverantörskedjan och försöker påverka företag att påverka sina leverantörer som i sin tur påverkar tillverkarna.  

Kampanjer som dessa är jätteviktiga och brukar ge resultat. Redan nu har Foxconn, som reaktion på den stora medieuppmärksamheten som självmorden har framkallat, ökat lönerna och begränsat övertidsarbete till 3 timmar per dag. Det är  fortfarande ohållbara arbetsvillkor som arbetarna på Foxconn utsätts för men det är i alla fall en början. Nu är det upp till mobiloperatörerna och dess leverantörer, Apple, Sony Ericsson, Nokia mm. att ta sitt ansvar och kräva ytterligare förbättringar av arbetsvillkoren.  

Läs mer om MakeITfair kampanjen: http://makeitfair.org/the-facts/news/consumers-call-for-a-fair-and-green-mobile-phone

/Iris Rehnström

Kommentarer inaktiverade.