Naturens stora skådespel är mer än bara naturfilm

Miljöa mig hit och klimathota mig dit. Hur spännande branschen än må vara så glömmer jag ibland vad som i grund och botten driver mig att arbeta med dessa frågor. Det mest självklara sättet för mig att återknyta till naturens under är att gå ut och vandra i vildmarken. Men med Lunds omnejd som närmsta utflyktsmål har jag svårt att känna mig tillräckligt hänförd för att hitta miljögnistan som ibland kan behöva hettas upp. Därför passar jag nu på att tipsa om att naturens under kan komma hela vägen hem i tevesoffan via SVT i form av dokumentärsserien ”Naturens stora skådespel” som är producerad av BBC. Varje avsnitt berättas av Sir David Attenboroughs lugnande röst och tar tittaren med längs de mest spektakulära näringskedjorna som fångats på film från världens olika hörn. Avsnitten gör återkommande anspelningar på hur oerhört beroende toppen av näringskedjorna är av att allt klaffar längre ned i kedjan, och hur små marginalerna kan vara. Som exempel tycks förändringar i nederbörd i British Columbia, Kanada, kunna hämma laxens reproduktion (som resten av året lever på andra sidan jorden), som i sin tur påverkar en enorm väv av landlevande djur, som i sin tur ändrar vital näringstillförsel för skogen. Sker förändringarna i nederbörd på kort tid, dvs ett par årtionden, så hinner sällan evolutionen med och konsekvenserna blir svåra att överskåda för oss dödliga. Tillbaka till poängen med detta inlägg: Jag slutar aldrig förundras över naturens geniala konstruktion, så låt oss lära av den istället för att motverka den. När jag kliver ur tevesoffan känner jag mig nästan lika fräsch i huvudet som efter en dagshajk i British Columbias skogar 🙂

//Carl Höjman

One response to “Naturens stora skådespel är mer än bara naturfilm

  1. Sir David Attenborough, en gammal idol som tydligen är ”still going strong”. Har alltid fascinerats av hans dokumentärer där han ena sekunden sitter i en båt utanför Galapagos för att strax titta fram bakom ett träd i en djungel på Borneo för att sedan kanske avsluta resonemanget ute på Afrikas savann.

    Håller med om att man då och då behöver återknyta till naturen och hitta sina drivkrafter!

    Gilla