Greenwashing, H&M?

Jag var och handlade lite barnkläder på H&M:s sommarrea. Jag blev glad när jag såg att utbudet av ekologiska kläder verkade ha ökat markant. Det dinglade små gröna lappar på en mängd plagg, både på barn- och damavdelningen. Självklart kom jag hem med några grönmärkta plagg. När jag skulle klippa bort lapparna tittade jag lite närmare och såg att det stod ”Organic Cotton Blend” på dem. De innehöll sålunda 50% ekologisk bomull och 45% konventionell bomull.

Ok, för miljöns skull spelar det ju ingen roll om x ton ekologisk bomull används för att tillverka x antal helt ekologiska plagg eller dubbelt så många halvt ekologiska, men för min egen och mitt barns skull så vill jag faktiskt känna att jag köper kläder som inte innehåller några gifter, inte bara att de innehåller hälften så mycket gifter…

Visst, jag borde kanske ha kollat lite noggrannare, men jag tycker nog att H&M kunde kan vara lite tydligare i sin märkning och sen i framtiden satsa på en kollektion med helt ekologiska kläder och sedan successivt utöka antalet plagg. Det tror jag att de vinner på i längden.

/Elin Dalaryd

One response to “Greenwashing, H&M?

  1. Jag har sett liknande kommentarer på annat håll. Men jag tycker nog tvärtom.
    På den gröna lilla lappen står det olika saker för olika kläder. Ibland står det att det är ekologisk bomull. Ibland står det att det är en ekologisk bomullsblandning. Ibland står det att plagget är gjort av återvunnet material (några olika varianter på det, tror jag – både polyester och bomull). Och så finns det ytterligare någon? Jag tycker infon är ganska tydlig.
    Och jag tycker nog snarast att det är bra att de liksom får ut ekologisk bomull, om än i uppblandad form, till fler konsumenter. Jag tror det kan vara ett bra sätt att sälja in ekologiska kläder. För på det sättet är prisskillnaden så liten att den inte är ett argument för att inte köpa dessa kläder. Och som jag uppfattat det är det nu en ganska stor del av det enkla baskläder som är just i denna 50-procentiga ekobomullsmix.

    Och för den som verkligen vill ha helt ekologiskt, så finns ju det också att få fatt i.

    Gilla