Lund – på väg mot en hållbar stad?!

Det är inte varje dag man har anledning att känna sig upplyft i klimatsammanhang. På sista tiden har jag dock fått se många väldigt konkreta idéer för hållbar stadsutveckling som fått mig att känna mig lite mer hoppfull inför framtiden.

Jag är involverad i Lunds kommuns ansökan till Delegationen för hållbara städer som ska vara inskickad i dagarna. Det är många städer som har sökt pengar och de flesta har säkert mycket bra och genomtänkta program, jag har dock bara inblick i Lunds program. Jag känner mig som en mycket stolt Lundabo när jag ser detta program! En mängd aktörer har gått samman för att skapa en hållbar stadsutveckling längs med den förhoppningsvis kommande Lundalänken (spårväg). Det handlar om både kommunen, statliga förvaltare och privata byggherrar. Åtgärderna omfattar en massa spännande lösningar! Det ska byggas plusenergihus, solfångaruppvärmda busskurer, energilager i marken, urban vindkraft, laddningsplatser för elbilar, kompaktboenden, väggar som passiva solfångare mm mm. Dessutom ska det anläggas stadsjordbruk, klimatplanteringar och gröna tak och väggar.

Jag håller tummarna för Lund i denna ansökan och jag ser verkligen fram emot att gå genom detta stråk om fem år, från Lundagård och ut mot Brunshög. Tror att det kan bli bli något riktigt intressant för staden att visa upp.

/Elin Dalaryd

2 responses to “Lund – på väg mot en hållbar stad?!

  1. Vill tipsa om den smygstartade kampanjen Situation Tjugoelva, en politiskt obunden kampanj vars syfte är att påverka stadsmiljön. Målet är att inom loppet av 2011 se ett mer hållbart Malmö.

    Besök http://www.situation2011.se eller

    http://www.facebook.com/profile.php?id=100001470080354&ref=ts#!/group.php?gid=142351832462284&ref=mf

    http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4825

    Gilla