Radical Transparency – en vinnande affärsstrategi?

Seventh Generations grundare och VD, Jeffery Hollender sågade vissa av bolagets produkter på företagets hemsida. Han lade ut en lista över brister när det gäller  produkternas eller förpackningarnas miljöanpassning. Listan användes till att börja med flitigt av konkurrenterna för att öka sina marknadsandelar. Det de inte kunde förutse var att kunderna som reaktion på detta började efterfråga liknande information från konkurrenterna. Många av konkurrenternas produkter har tydligen sämre hållbarhetsprestanda än Seventh Gen’s. De flesta ville inte följa kundernas uppmaning.  Hollender själv kallade sitt agerande för Radical Transparency. Syftet med övningen var enligt honom att öka socialt ansvarstagande. Ett vågat steg. Med facit i handen visar det sig att Jeffery Hollender har lyckats med att både skapa publicitet och öka förtroendekapital för sitt bolag.

Sen är det är faktiskt inte så att konsumenter i alla lägen förväntar sig att köpa den perfekta produkten verkar det som. Om jag utgår från mig själv så kan jag konstatera att design ibland slår miljövänlighet när det gäller mina inköp. Oavsett, en kul grej som Jefferey har vågat sig på. Kanske skulle flera bolag (i alla fall de som sig veterligen inte har massor med lik i källaren) våga att ta ett sådant steg

Vill du läser mer och titta på videoklippet där Jeffery Hollender berättar följ länken nedan:

Radical Transparency: Seventh Gen’s Hollender Puts His Money on the Truth

/Iris Rehnström

Kommentarer inaktiverade.