Miljöapp till i-phone

Min kollega Daniel har tidigare efterlyst bra miljöappar till Android här på bloggen. Jag har fortfarande kvar min gamla telefon helt utan appar, men min man kom hem med en i-phone häromdagen och jag har ganska motvilligt tvingats titta på den i helgen. En app fastnade jag dock för!  Det var Naturskyddsföreningens miljöapp, där man kan få en mängd matnyttig miljöinformation. Man kan t ex använda telefonen när man är och handlar för att se om fisken man hade tänkt köpa till middag är ok ur miljösynpunkt eller inte. Man kan även plocka fram telefonen i frukt- och grönsaksdisken för att se vilka varor som är i säsong och inte, vilken frukt som troligen transporterats med flyg osv. Där fick jag lära mig att konventionellt odlade vindruvor inte går att skölja rena från bekämpningsmedel, vilket jag har försökt övertyga mig själv om när jag inte hittat ekologiska druvor…

Kul att man kan använda tekniken på detta sätt tycker jag! Hoppas det kommer fler appar inom miljö, för både Android och i-phone!

Läs mer: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/%3Fnews%3D13320

/Elin Dalaryd

One response to “Miljöapp till i-phone

  1. Pingback: Miljö-appar till Android | TEM-funderingar