Bilisters behov går först

Hållbar stadsutveckling är en mycket intressant fråga och jag har full förståelse för dess komplexitet. Man ska ta hänsyn till allt från att skapa levande stadsmiljöer till att främja biologisk mångfald i stadsmiljöer. Frågan är alltså komplex, men jag kan ändå bli besviken när jag ser att gamla lösningar kopierats utan att försöka höja ribban och skapa bättre lösningar som främjar hållbar utveckling.

Ett enkelt exempel är byggandet av nya kontorsområden och shoppingcentrum. Jag har inte sett något exempel där man på ett framgångsrikt sätt planerat det omkringliggande området så att själva byggnaderna blir lättillgängliga även för cyklister och fotgängare. Alla områden där kontorshotell och shoppingcentra ligger är anpassade för bilister men få har tänkt på hur den som vill cykla eller gå upplever området.

När jag jobbade på World Trade Centre i Malmö, fanns det en bra cykelväg hela vägen från centralen till WTC men när man skulle ta den sista svängen till området hamnade man alltid bland bilar och det kändes väldigt otryggt. Jag kunde stå där och vänta länge innan det blev ett hål i bilströmmen så jag kunde gå över gatan. Samma dilemma har vi på Nova Lund, shoppingområdet i västra Lund. Det tryggaste sättet att röra sig mellan olika byggnader i området är med bil. Trottoarer lyser på många ställen med sin frånvaro.

Finns det någon som kan tipsa om ett shoppingcentrum eller kontorsområde där det fula parkeringsområdet och vägar inte står i centrum och där man hittat fungerande lösningar för fotgängare och cyklister? Det vore trevligt men en bild av en lyckad lösning.

Ett svar till “Bilisters behov går först

  1. Elin Dalaryd

    Håller med, det är fruktansvärt att cykla på Nova. Helt klart har de utgått ifrån att alla ska komma i bil när det planerades.

    Gilla