Matkassar – nya trenden

Fler och fler börjar prenumerera på färdiga middagskassar direkt hem till dörren. Ett fantastiskt koncept, tycker jag. Man slipper planera maten och behöver inte åka och handla så ofta. Samleveranser minskar biltransporterna och behovet av egen bil minskar.

Företagen som levererar verkar också poppa upp som svampar ur jorden och som vi såg i Daniels inlägg Topplistetider kan dessa företag bli en viktig maktfaktor inom CSR-området. VD:n och styrelseordföranden för företaget Middagsfrid   ligger på fjärde plats i CSR i Praktikens lista över personer som kommer att påverka hållbarhetsarbetet mest under 2011. Och ju fler personer som prenumererar på matkassar, desto större ansvar får dessa företag att välja schyssta produkter.

Vi har testat Linas Matkasse hemma. God och trevlig mat, men i mitt tycke alldeles för få ekologiska varor och en hel del andra tveksamheter, så som färska sockerärtor och minimajs från Kenya. Jag hade gärna betalat lite mer för att få en mer miljöanpassad kasse. Nu ska vi testa Årstiderna istället. Då blir det bara ekologiskt. Får hoppas att kassen håller måttet även ur andra aspekter.

/Elin Dalaryd

One response to “Matkassar – nya trenden

  1. Pingback: Matkassar – nya trenden | Min fina blogg