Hållbarhetsproffsens ohållbara arbetssätt

På Green Drinks efter CSR syd konferensen träffade jag många gamla kompisar från universitetstiden som nu arbetar med hållbarhetsfrågor på olika företag och organisationer. Det var verkligen kul att byta erfarenheter och höra vad alla sysslar med nuförtiden!

Det verkar som att alla har mycket intressanta ansvarsområden och många roliga projekt på gång. Samtidigt fick jag en känsla av att många är lite stressade och arbetar sena kvällar med växande mörka ringar runt ögonen som resultat. Det är ju lätt hänt med tanke på att hållbarhetsproffsen brukar brinna för sitt arbete och gärna vill ge det lilla extra för att uppnå bra resultat. Långsiktigt är detta arbetssätt naturligtvis inte hållbar eller som en klok person konstaterade, ”att brinna för någonting betyder ju att det blir bara en askhög kvar…”

För att vara effektiv på jobbet i längden krävs det att man hittar en balans mellan jobb, familj och egen tid för avslappning/träning. Ofta börjar förändring med små steg… På Green Drinks råkade jag vinna en CD-skiva som innehåller avslappnings-, meditations och yogaövningar och, efter att ha testat övningarna, kan jag konstatera att en enkel 20 minuters yogapass under arbetsdagen eller innan man lägger sig kan verkligen hjälpa en att slappna av samt ge nya krafter och energi. CD-skivan som jag vann kommer från ett företag som heter NYTTFOKUS. NYTTFOKUS drivs av Eva-Lotta Runfors och jag vill passa på och tipsa om en föreläsning om personligt ledarskap som hon håller den 8 april på Kajgatan 34 i Lomma. Mer information hittar du här.

/Hanna Savola

4 responses to “Hållbarhetsproffsens ohållbara arbetssätt

  1. Klokt inlägg Hanna. Jag jobbar själv med hållbarhetsfrågor och har dessutom en familjemedlem som blev utbränd redan -86 och som inte riktigt har kommit tillbaka. Det gör att jag är oerhört lyhörd för mina egna signaler när det gäller att jobba för mycket.

    Under ganska många år har jag varit ute på företag och organisationer och pratat om hur man bygger en hållbar organisation, inte bara ur ett ekologiskt perspektiv, utan även ett socialt. Skrämmande många förstår inte sin egen kropps signaler och jobbar mer och mer för att hinna med. Spiralen slutar alltid i en ”askhög”. Ju mer man jobbar, desto mindre tid får man. Det låter paradoxalt, men det är ganska logiskt om man funderar lite över det.

    Cykla lugnt!

    Gilla

  2. Ett problem är att vi miljömänniskor faktiskt ofta fortfarande kämpar för att få göra vissa projekt. Vi blir inte beordrade på samma sätt som andra yrkesgrupper. Ger en dålig förhandlingsposition…

    Gilla

  3. Det finns ju en inneboende problematik i att det man brinner för att göra inte alltid är samma som man får, eller kan, ta betalt för att göra. Det innbär ju konkret att man måste jobba in intäkter, eller kämpa undan de arbetsuppgifter man måste göra, för att få tid att göra det man vill göra. Tyvärr räcker då inte alltid 8 timmar till. Det tråkiga är om man tröttnar och då bara gör det man måste och inget mer. Det gäller med andra ord att få organisationens eller kundens mål att överrensstämma med sina egna.

    Gilla

  4. Hanna Savola

    Hej och tack för alla svar till mitt inlägg! Känns som att många känner igen sig : ) Är lite nyfiken på vad ni som har samlat ansvar för företagets miljö, arbetsmiljö och kvalitetsarbete tycker. Blir det för mycket i längden eller räcker tiden till?

    /Hanna Savola

    Gilla