Nästa stopp CleanMed 2011

Kommande vecka befinner jag mig i värmen i Phoenix för att delta på konferensen CleanMed 2011, en stor konferens om hållbar sjukvård ur olika perspektiv.

Det ska bli spännande och lärorikt. Programmet ser riktigt intressant ut och jag kommer bl.a. att gå på följande workshops: LEED i sjukvården, Globalt ansvar i sjukvården, GRI som ett verktyg för hållbar sjukvård, Att bygga en kultur av hållbarhet samt Ledarskapets roll för hållbar sjukvård. En hel del att ta med sig hem tror jag.

Bakom konferensen står organisationen Health Care Without Harm (HCWH) som är en stor sammanslutning av sjukhus och andra intressenter inom sjukvårdsområdet. Organisationen jobbar tillsammans med partners över hela världen för att sjukvården ska bli en så hållbar sektor som möjligt. I slutändan ska sjukvården främja både människors hälsa och miljön. Väldigt viktigt eftersom dessa områden är så sammankopplade.

Nästa år behöver man inte åka runt halva jordklotet för att lära sig mer om hållbar sjukvård och knyta nya kontakter. CleanMed 2012 går nämligen av stapeln i Malmö/Köpenhamn i september. Mer om detta senare…

Läs mer:

/Marie Pettersson

 

2 responses to “Nästa stopp CleanMed 2011

  1. Jag och Lena Stig från Jegrelius var där förra året, i Baltimore. Vi vi ville skapa lite kännedom och skapa kontakter för ”the bloodbag project”. Dvs PVC-fria blodpåsar. Projektet är avslutat, men inte ambitionen. Jag hoppas vi kan dra igång fas 2 snart.

    Lycka till/

    Gilla

  2. Intressant. Hoppas det går bra!

    Gilla