Några reflektioner från CleanMed 2011 i Phoenix

Det har blivit lite dåligt med blogginlägg senaste tiden, inte för att det inte finns saker att skriva om, utan helt enkelt tidsbrist. Jag har dock twittrat desto mer och finns på @DanielatTEM om du har intresse av att följa mig.

Jag tänkte passa på att sammanfatta mina intryck från konferensen CleanMed 2011 som gick av stapeln förra veckan i Phoenix Arizona. 730 personer deltog och ett 50-tal företag och organisationer ställde ut. CleanMed arrangeras av HCWH (Health Care without Harm), där jag sitter i styrelsen för Europadelen, och systerorganisationen Practice Greenhealth. Konferensen var mycket välorganiserad och ämnena täckte ett stort område från miljömedicin till praktisk avfallshantering i sjukvården. Några saker stack dock ut.

LEED for Health Care lanserades under konferensen. LEED är en amerikansk byggstandard som bland annat Skanska använder sig av även i Europa. LEED har nu fått ett tillägg för hälso och sjukvård där hänsyn tas till sjukvårdens speciella förutsättningar. Exempelvis blir kraven på låg energi- och vattenförbrukning något mildare än originalstandarden då förutsättningarna i sjukvården helt enkelt innebär att dessa resurser används i högre grad i en sjukvårdsbyggnad. Min kollega Carl har skrivit en sammanfattning med länkar till dokumentation.

Hållbarhetsredovisning enligt GRI för sjukvården är fortfarande ganska ovanligt. Internationell verkar Global Compact dock ha spritt sig ganska väl. Kaiser Permanente är enda sjukvårdssystemet i USA som rapporterar enligt GRI, även ett sjukvårdssystem i Cleveland är på gång. Enligt GRI kommer det inte finnas ett supplement fär hälso- och sjukvården inom överskådlig tid då sektor helt enkelt är för svår att definera.

Dessutom ställde ett företag ut en sopsorteringssimulator. Du satte helt enkelt på dig en hjälm där ett soprum i 3D uppenbarade sig och via röreslekänsliga handskar kunde man sopsortera virtuellt! Sopsorteringsimulatorn korrigerade dig om du sorterade fel. När kommer simulatorn till Playstation 3 måntro?

Självklart finns det mycket annat att skriva om, men inlägget skulle bli alldeles för långt. 26-28 september 2012 kommer finns det dock möjlighet att själv sitta på första parkett på betydligt närmare håll då CleanMed arrangeras i Malmö/Köpenhamn.

Sen hamnade jag och min kollega i en snöstorm i Sedona, själv var jag iklädd kortbyxor, men det är en helt annan historia!

/Daniel Eriksson

Några länkar:

One response to “Några reflektioner från CleanMed 2011 i Phoenix

  1. Pingback: Reflektioner från CleanMed 2011 « Sustainable Health Care projektplats