Darth Vader och Barbie sätter fokus på miljön

På senare tid har Greepeace lanserat två miljökampanjer som båda har glimten i ögat för att få fler att uppmärksamma hur multinationella företag påverkar miljön negativt.

I Barbie-kampanjen använder Greenpeace Barbie som en symbol för skogsskövlingen i Indonesien. Man får i en filmsnutt se hur en reporter avslöjar för Barbies evige pojkvän Ken, att Barbie inte alls varit på oskyldiga fotograferingar i regnskogen utan med berått mod skövlat skogen och tagit livet av tigrar och orangutanger. Stackars Ken blir djupt chockad. I ett senare You Tube-klipp går Greenpeace ut med att Ken dumpat Barbie eftersom han inte kan vara tillsammans med en regnskogsskövlare.

Enligt Greenpeace kommer materialet till Barbies kartonger från skövlad regnskog och genom kampanjen anklagar man tillverkaren Mattel och Walt Disney Co för att inte ta ett ordentligt ansvar för hur deras underleverantörer sköter sig. Självklart handlar det här inte enbart om Barbiekartonger. Det är förstås bara toppen på ett isberg som Barbie symboliserar.

Volkswagen har hamnat i Greenpeace fokus pga av att man som största biltillverkare i Europa har stor miljöpåverkan samtidigt som man försöker dra uppmärksamhet från sin sammanlagt dåliga miljöprestanda genom punktinsatser med supereffektiva prototyper som aldrig börjar tillverkas, dvs en form av greenwashing.

Nu har man dessutom genom lobbying medverkat till att förhala energieffektivitetsstandards för fordon samt motsatt sig tuffa USA-standarder. Därutöver har man motsatt sig europeiska klimatpolicys som behövs för att driva utvecklingen av renare teknologier för bilar framåt. Greenpeace har därför tagit fram en spoof, det vill säga en parodi, på VW:s reklamfilm med Star Wars-tema. I denna är VW den onda dödsstjärnan och budskapet är att man vill få över VW från ”The Dark Side”…

Att göra om ikonen Barbie till en miljöbov samt att vända Star Wars temat i VW:s egen reklamfilm mot dem är ett kul nytt grepp. Många som antagligen vanligtvis inte intresserar sig för miljöfrågor har redan sett You tube-klippen och förhoppningsvis förstått budskapet. Det krävs nya strategier för att synas i dagens mediaflöde och jag tycker att Greenpeace med lite humor sett till att de här problemen uppmärksammas av fler.

/Marie Pettersson

Kommentarer inaktiverade.