Ikeas rekordgåva – välgörenhet är en i del företagens ansvarstagande

Vid en presskonferens i Genève i tisdags offentliggjordes att Ikea donerar rekordsumman på 62 miljoner dollar till flyktingarna på Afrikas horn. UNHCR kommer att ta emot donationen och administrera pengarna. Välbehövligt med tanke på hur trögt biståndshjälpen på internationell nivå har fungerat hittills.

En bieffekt av denna mycket generösa donationen är att man, i alla fall i Sverige, börjar spekulera i vad som står bakom denna fina gest. Svenska dagbladet skriver idag att donationen kommer väldigt lägligt i tid för en hårt ansatt Ingvar Kamprad. Artikeln hänvisar både till Kamprads eventuella nazistkopplingar och  tipsar om en bok som skall komma ut i dagarna och som lär beskriva Kamprads bristande moral.

En sak är klar: donationen behövs, på andra sidan jordklotet dör människor som flugor medan adekvat hjälp dröjer bl.a. för att västvärlden oroar sig för en ny finanskris. Oavsett vilka motiv som står bakom donationen så visar denna att företag kan och vill ta ansvar för samhällsutvecklingen. Viktigt att poängtera i detta sammanhang är att Ikeas engagmang i frågan inte skall sluta med att lämna över pengar till FN utan att företaget aktivt skall se till att pengarna används på rätt sätt för att skapa långsiktigt värde i regionen. Initiativ som Business Call to Action som bl. a. samarbetar med UN Global Compact är en aktör som hjälper företag i detta arbete.

I vår globaliserade värld har företag stor makt och därmed också ett stort ansvar. De spelar en viktig roll för samhällsutvecklingen. Välgörenhet är ett sätt för företag att ta ansvar för en positiv samhällsutveckling men det skall inte vara det enda sättet. För företag gäller det att se till att varor och tjänster tillverkas på ett ansvarsfullt sätt både gentemot samhället och miljön. Företagens license to operate grundar sig på att verksamheten skapar både finansiella och icke-finansiella värden för  fler intressenter än bara ägarna. Välgörenhet är en liten del i detta stora arbete.

Läs mer: Ikeas rekordgåva till Afrika ingen slump

/Iris Rehnström

Kommentarer inaktiverade.