Oväntat farliga vardagskemikalier

Häromveckan kom den efterlängtade nya kaffebryggaren av märket Bravilor Bonamat till jobbet. Alla var nöjda och glada eftersom den rymmer större mängder kaffe än den tidigare och det därmed blir enklare och smidigare när vi har frukostmöten, eller utbildningar. Dessutom fick vi den till ett bra pris. So far so god.

Men så hittade jag den lilla påsen… Eftersom jag tittar en del på kemikaliehanteringen ute på företag och håller utbildningar i säker kemikaliehantering kunde jag inte låta bli att lägga märke till den. Påsen drog min uppmärksamhet till sig eftersom den var märkt med hela tre stycken små faropiktogram. Oj, då, hattrick i farlighet! Påsen innehöll något slags rengöringspulver, typ avkalkningsmedel och all varningstext var på engelska. En mening fick mig speciellt att haja till: ”May damage the unborn child” och något om att man ska använda skyddsutrustning. Ytterligare ett ”oj då”. Den usla lilla påsen läckte dessutom så jag fick lägga den i en annan påse.

Nästa tanke som slår mig är att det här nog är stark överdrivet. Kanske något dumt amerikanskt påfund. Där utmålas det ju som livsfarligt att dricka en kopp varmt kaffe bara för att man ska slippa risken för stämningar. Så det hela föll i glömska någon vecka. Tills jag fick lite tid över och knappade in CAS- och EU-numret i Kemikalieinspektionens PRIO-databas, mest för skoj skull, trodde inte att jag skulle hitta något. Så fel jag hade. Den lilla läckande påsen innehåller ett CMR-klassat, reproduktionsstörande utfasningsämne! Precis vad man vill ha i sin kaffekopp… Så nu är det bara att ta på sig rymddräkten och förpassa påsskrället till det farliga avfallet.  Får nog göra en bättre leverantörsbedömning och kräva in säkerhetsdatablad i förskott nästa gång vi köper en bryggare.

/Marie Pettersson

2 svar till “Oväntat farliga vardagskemikalier

  1. Herregud! Tur att du har ögonen på skaft Marie! Vilken nära döden-upplevelse! (Eller nära bebisdödheten-upplevelse)

  2. Ja, ha ha. Har aldrig insett vilka risker kaffedrickande kan ge upphov till. :-)