Praktiken i backspegeln

Sista dagen på kontoret, nio veckors praktik på TEM har tyvärr kommit till sitt slut. Praktiken var något jag verkligen såg fram emot, att få tillämpa mina akademiska kunskaper i verkligheten och få en bild av hur arbetsmarknaden ser ut. Ett slags kvitto på att mina kunskaper faktiskt duger.

Har fört dagbok under hela praktiken och sitter nu och kollar tillbaka på tiden som gått. Tror inte det är många praktikanter som fått delta på så många olika event, konferenser, utbildningar och möten eller träffat så många intressanta människor och kontakter som jag fått göra. Kontakterna har ofta varit i samband med konferenser, både formellt genom att prata med ansvariga för workshops och föreläsningar men även mer informellt, exempelvis med de personer som av en slump hamnade bredvid mig vid luncher. Efterhand upptäckte jag att de informella mötena var väldigt viktiga, ofta visade de sig att personen jag hamnade bredvid av en slump jobbade inom samma områden som jag var intresserad av, eller kände andra som gjorde det. Att nätverka på detta sätt var något nytt för mig och jag upplevde det som en mycket positiv erfarenhet.

Miljöfrågor kan vara personliga, men för att nå ut till största möjliga publik är samarbete en nyckelfaktor. Ensam är inte alltid stark. I den akademiska världen talas det ständigt om att använda sig av relevanta nyckelord så fort något ska publiceras. Praktiken på TEM har gett mig något väldigt värdefullt inför framtiden, kan nästan säga att jag har fått en ”före och efter” syn på hur arbetslivet fungerar. Mina nyckelord har skrivits om.

Nya nyckelord: nätverksrelation, plattform, samarbete, kontakter, informella möten

Känns konstigt att gå tillbaka till skolbänken efter så lång tid i arbetslivet. Jag har utvecklast och kan helt ärligt säga att min roll som miljövetare har stärkts. Att jag sedan fått arbeta tillsammans med ett fantastiskt kompetent, glatt och härligt gäng här på TEM har ju bara gjort vistelsen ännu bättre. Hatten av för er och tack för allt!!

/Sandra Hansson

Kommentarer inaktiverade.