Hållbarhetsjobbet – mer än #coolahashtags

Ryktet om bloggens död är betydligt överdrivet!

I en tid där trenden går mer och mer mot att formulera sitt budskap enklast, kortast, skojigast, fyndigast, rappast och inte minst delningsbarast är det bara en tidsfråga innan vi börjar längta efter mer detalj, mer innehåll, mindre tyckande och mer kunnande och reflekterande.

Med detta vill jag egentligen säga att jag är väldigt nöjd med att återigen blogga här på Temfunderingar igen! Jag har väl skrivit ett par inlägg för en halv evighet sedan men sedan sist har mycket vatten runnit under broarna. Vem är då jag? Erika Olsson, 27 år gammal värmländska med spår av både Bohuslän och Skåne. Jag har arbetat på TEM som projektassistent under drygt två år, parallellt med studierna på mastersprogrammet Environmental Management and Policy vid Lunds Universitet, som avslutades nu i september. En del av er har jag således kanske redan har träffat i olika sammanhang. I oktober 2014 var det roligt nog dags för nypremiär, då jag började på heltid som hållbarhetskonsult på TEM!

Efter ett par veckor på kontoret börjar det rulla igång med projekt på olika håll och jag kan hinta om att det kommer hända en hel grejer inom de närmaste månaderna så håll utkik här på bloggen och på hemsidan. Hållbar sjukvård är ett av TEMs specialområden som är fantastiskt spännande och som det händer mycket inom nu.

Att jobba med hållbarhet är inte bara både roligt och meningsfullt utan också väldigt attraktivt, något som märks på det stora söktrycket till hållbarhetsrelaterade jobb. Tänkte därför att jag i mitt första blogginlägg skulle servera några konkreta tips till studenter och arbetssökande som vill in i hållbarhetsbranschen.

Vägarna in är säkerligen lika många som de anställningar som görs, men en faktor tror jag är särskilt viktig: att genom hela ansökningsprocessen förmedla vad just du kan bidra med. Detta gäller väl de flesta jobb, men kanske särskilt i kunskapsintensiva branscher. Se till att det du plockar med i CV:t är relevant för arbetsgivaren och allra viktigast: berätta vad du kan och brinner för i det personliga brevet! Man brukar säga att det personliga brevet ska förklara vad som står på CV:t, men glöm inte att själva texten också förmedlar något om dig – är du strukturerad eller traditionell, skojig eller putslustig, insatt eller kliché?

Tänk också på att detta med att förmedla vad du kan bidra med kan göras på många andra sätt än i ansökan! Det handlar också om hur du agerar och formulerar dig när du träffar arbetsgivaren, att visa på säkerhet, kreativitet och initiativförmåga till exempel. Försök skapa möjligheter att nätverka med organisationer du är intresserad av! En del företag deltar på mässor för studenter på universitet, men betydligt många fler syns inte i dessa forum. Finns det en konferens där en organisation du är intresserad av deltar eller anordnar? Försök anmäla dig till den, eller erbjud dig att jobba under konferensen. Om du träffar representanter från företaget i andra sammanhang är det bra att vara framåt och prata med dem! Genom att verkligen träffa personalen får du ett lite mer detaljerat intryck av organisationen och de som jobbar där.

Om du fortfarande är student är det en god idé att börja spana efter arbetsgivare redan under studierna. Kanske finns det möjlighet att börja jobba vid sedan av med mindre uppdrag? Det är en bra merit på ditt CV i vilket fall och kan till och med vara steget in till en heltidsanställning senare.

”Våga vara personlig, men undvik att vara privat” är en social hygienregel som gäller i allra högsta grad när det kommer till möten med arbetsgivare. Vad jag menar med det är att det är bra att visa dem vem du är som person, hur du fungerar i en grupp och hanterar olika situationer – medan det inte är så relevant att pladdra om vänskapsrelationer eller hur nervös du är inför intervjun. När du väl har lockat läsaren vidare i ditt personliga brev eller när du väl är på plats för en intervju gäller det såklart att vara lite påläst och ha tänkt igenom vad du kan, hur det svarar mot organisationens behov och kanske till och med egna idéer.

För på samma sätt som twitters hashtags är bra på att roa och skapa intresse men inte på att förklara fenomen på djupet, behöver du efter en intresseväckande inledning på din ansökan kunna förmedla mer kännedom om organisationen och det de jobbar med. Mer än bara #coolahashtags. Faktiskt just sådant som bloggar i bästa fall kan lyckas en bit med.

Kommentarer inaktiverade.