Vilken bil ska jag egentligen köpa?

Familjen har växt och vi behöver en lite större bil. Min gamla som hållit i många år var en etanolbil, Volvo V50, och ur många perspektiv var väl inte etanolbil det mest lyckade köpet, men det var en miljöbil och mina intentioner var goda. Men som sagt var, nu behöver vi en större bil för att få plats med barnvagnar, cyklar, bilbarnstolar, 3-4 veckors packning osv, men vilken ska jag köpa?

Ingen bil är naturligtvis det bästa alternativet, men med Gotlandsresor tre gånger per år funkar det helt enkelt inte med tåg för hela familjen med packning och hyrbil blir för dyrt att hyra 4 veckor per sommar, en vecka till jul, en vecka till påsk/sportlov och till lite andra utflykter och en och annan jobbresa. Så bil måste det bli, tyvärr får jag säga. Hade gärna lagt pengarna på något roligare. Till vardags är det cykel och buss som gäller, så det är framförallt längre sträckor bilen behövs och då pratar vi 10-tals mil och inga ”bilresor under 5 km är löjliga” eller vad nu Malmö hade för slogan.

För ett par år sedan hade gasbil känts som det självklara alternativet, men idag vet jag inte? Hur ser framtiden ut för gasbilar, vilka märken finns, vad är andrahandsvärdet? Tycker att det är ganska tyst om gasbilar just nu, dessutom är det väl fortfarande en hel del naturgas i systemen? Varför är det tyst om gasbilar, är det något jag inte vet, finns det bra gasbilar med ett par/tre år på nacken, är det bara Passat nu V70 gas inte görs längre? Blir det fler tankställen eller har det stagnerat?

Elhybrid kan ju vara ett bra alternativ men oftast för dyra för min plånbok. En bättre begagnad elhybrid känns lite riskfyllt, har står det till med batterierna, hur kollar man det? Dessutom finns det inte så många förutom Prius, Lexus och nåt märke till. En ny elhybrid i rätt storlek (tex V60, Lexus) är svårt att lösa ekonomiskt om man som jag inte har tjänstebil och de förmåner det för med sig. De flesta elhybrider jag har tittat på har dessutom inte så imponerande km-förbrukning vid långfärder där fossilmotorn får jobba istället för batterierna.

Elbil, en större Tesla hade så klart varit drömmen, men prisnivån är alldeles, alldeles för hög. En bättre begagnad elbil känns även det lite riskfyllt, hur kommer batterierna att funka, finns det överhuvudtaget lite äldre elbilar som har lite storlek och räckvidd? Supermiljöpremien räcker tyvärr inte till för att göra bilarna attraktiva för mig, där har norrmännen nåt att lära oss.

Diesel, är själv lite skeptisk mot att snåldieslar lanseras som miljöalternativ, inte minst efter Volkswagens klassiska inspel i debatten. Är snåldiesel ett bra alternativ? Fortfarande är det fossilt, fortfarande kommer det otrevliga ämnen ur avgasröret (oavsett hur bra partikelfilter du har renar de inte allt) men vissa bilar ger en mycket låg km-förbrukning, oftast lägre än el-hybrider så vitt jag har sett.

Bensin/Etanol, känns helt uteslutet i dagens läge och känns som teknik på väg bort.

Så vad ska jag köpa som funkar med en normal plånbok, ett ganska specifikt behov och ett stort miljöintresse? Jag har verkligen ingen aning och snart är det sportlov, det får kanske bli en takbox!

/Daniel

3 responses to “Vilken bil ska jag egentligen köpa?

  1. Hej Daniel!

    Lät precis som det jag precis gått igenom! Jag arbetar dagligen som miljöansvarig på ett större transport- och logistikföretag som nu första kvartalet 2016 ska bli helt fossilfria! Då är fordonsflottan på ca 300 fordon och maskiner. Jag som arbetat med miljöfrågor på olika nivåer i över 20 år har alltid haft mottot att föregå med gott exempel. Såklart är det också plånboken som bestämmer (drömmar finns ju alltid, som du också nämnde). Då jag själv tidigare även var drivmedelsansvarig för våra egna tankstationer så har jag satt mig in en del i olika drivmedel (finns alltså flera bättre och mindre bra dieselsorter), klimatprestanda för olika drivmedel och Euroklasser på fordon. Volkswagen har erkänt att de även manipulerat bensinmotorer… Gas har inte varit ett alternativ för mig då jag behöver tanka även där det saknas gasstationer, men gashybrider med diesel kanske kommer framöver (lite mer tekniskt krävande, som kostar mer).

    Jag var länge ute efter en dieselhybrid då klimatprestandan är bättre med högre andel förnybart än bensin. Priset tyckte jag dock blev alltför högt för min plånbok. Tillslut föll valet på en diesel miljöbil då jag tankar upp emot 40 % förnybart och förhoppningsvis under 2016 kunna tanka 100 % förnybart med andra generationens alternativa bränsle, som vi redan har på 5 egna stationer (av 12 i vårt tankstationsnät i Sverige). Ännu är ingen personbil godkänd för HVO100, men några få kör på eget ansvar, men jag vill få fordonstillverkaren med mig, så jag jobbar på det! =)

    En kollega till mig köpte precis en bättre begagnad hybriddiesel och den är visserligen fyrhjulsdriven (hälften el, hälften diesel) och med större motor och den drar då något mer än min.

    Jag kan konstatera att jag uppnått mina mål – Jag har ökat klimatprestandan och minskat driftkostnaden! =)
    En parentes är att jag några gånger om året kör med husvagn och behövde dragkrok och fordon som kan dra ca 1500 kg. Till sportlovet blir det bil med takbox norrut.

    /Anna

    Gilla

  2. Tack för tips, mycket att tänka på!

    /Daniel

    Gilla

  3. Det blev till sist en Prius + elhybrid. Mycket nöjd och känns som ett naturligt steg innan jag skaffar min första rena elbil: https://www.toyota.se/nya-bilar/prius-plus/index.json?gclid=CjwKEAjwrIa9BRD5_dvqqazMrFESJACdv27GMm-_CEo29jzBN18oyayYHlVPBO_5JrJToeWhmDIIJxoCl9zw_wcB

    Gilla

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s