Eco-design – Nätverksträff hos Sony Mobile

Förra veckan samlades återigen medlemmarna i CSR Skåne för en nätverksträff. Det var Sony Mobile som bjöd in oss till Lund där de, förutom gott fika, även bjöd på flera intressanta föreläsningar på det aktuella temat Eco-design.

IMG_20160331_085842

Johan Holmqvist, Sustainability Officer på Sony Mobile, hälsade oss välkomna och berättade om verksamheten. Sony arbetar inom flera områden som konsumentelektronik, spel och musik och har därför flera olika utmaningar och möjligheter. Men under de tre första presentationerna var det alltså Sony Mobiles förutsättningar och hållbarhetsarbete vi fokuserade på.

IMG_20160331_090440

Johan Holmqvist, Sustainability Officer.

Nästa talare var Matthias Kierysch, Senior Deisgner på Sony Mobile, och han talade om hållbarhet som ett tecken på hög klass. De trender som han och hans kollegor ser idag pekar mot ett en mer hållbar konsumtion i form av bl a längre produktlivslängd, gemensamt ägande och en ökad vilja att reparera snarare än att slänga. Genom story telling engageras kunderna för att skapa längre relationer med produkterna och varumärket, vilket förhoppningsvis minskar slit-och-släng-driften.

IMG_20160331_091254

Hållbarhet blir allt mer trendigt, berättar Matthias Kierysch.

 

Ellinor Nilsson, Sr. Environmental Specialist, berättade mer ingående hur Sony Mobile arbetar i alla steg av produkternas livscykel. Eftersom Sony Mobiles produkters miljöpåverkan ligger i huvudsak i produktionsprocessen och under transport-fasen är det naturligt för dem att arbeta mycket med eco-design och innovation. Hur produktens end-of-life ser ut förändrar så klart dess totala miljöpåverkan vilket gör att det blir viktigt att utveckla produkter som kan återanvändas och/eller återvinnas.

IMG_20160331_093243.jpg

Ellinor Nilsson, Sr Environmental Specialist

Innan fikat hann vi med en intressant diskussion där medlemmarna fick möjlighet att ställa frågor till alla närvarande. Bland annat diskuterades drivkrafterna bakom att vi ständigt uppgraderar våra saker. Beror på ständig lansering av nya modeller? Dålig kvalitet? Eller har det helt enkelt att göra med konsumenternas vilja? Något svar kom vi inte fram till denna gång men vi fick nog alla oss en tankeställare om orsakerna bakom vår konsumtion.

Dawid Dawod på Orbital Systems presenterade sedan deras syn på eco-design och hållbarhet. Företaget, som producerar en energi- och vattenbesparande dusch, arbetar efter mottot ”sustainable luxury”. En idé om att hållbarhet är lyxigt! Dawid argumenterade för att eco-design inte behöver innebära murrigt gröna produkter utan faktiskt kan finnas i tilltalande utformning.

IMG_20160331_103027.jpg

Hållbarhet kan vara lyxigt, tycker Dawid Dawood

André Zandelin, VD på Accus, berättade om hur deras företag tänker kring eco-design. Eftersom de själva inte producerar sina ljusskyltar har de andra möjligheter att med hållbar design. För dem handlar det mycket om inköp, val av material och leverantör. Även Accus tänker mycket på end-of-life och strävar efter att använda så rena material som möjligt för att skyltarna sedan ska kunna återvinnas.

IMG_20160331_111325

André Zandelin, VD för Accus.

Nästa talare var Pontus Alexandersson på Thule som pratade mycket om att engagera sina medarbetare för att nå en förändring. Thule har bland annat arbetat med miljöambassadörer för att kunna nå ut till alla delar av verksamheten för att öka engagemanget i det dagliga arbetet.

IMG_20160331_112151

Ut med miljöengagemanget bland de anställda, tycker Pontus Alexandersson.

Förmiddagens sista talare var Johnny Saxne, miljöansvarig på Alfdex. Företagets produkter gör faktiskt luften bättre överallt, utan att vi tänker på det. Deras produkt gör nämligen att förbränningsgaser i dieselmotorer renas från bl a olja och sot vilket avsevärt förbättrar luften i städer och områden där exempelvis lastbilar färdas. Det svenska företagets produkt är därför i sig ett bra exempel på eco-design.

IMG_20160331_114846

Johnny Saxne, Miljöansvarig.

Vi tackar alla deltagare för den trevliga förmiddagen och ser fram emot vår nästa nätverksträff den 2:a maj på Skånemejerier. Temat då blir ”Vad innebär CSR för olika typer av organisationer?”. Kom ihåg att anmäla er tidigt för en garanterad plats på rundvandringen på Skånemejerier!

/Linnea Turnstedt

Kommentera gärna

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s